Den nye trenersjefen

Johnny Mikael Gallefoss er nok ikke like kjent som sin forgjenger, Per-Mathias Høgmo, i norske trenerkretser. Men som ny seksjonsleder for topptrenerutdanning i NFF har han påtatt seg en sentral og viktig rolle. Hvem er den nye trenersjefen?

NY SJEF: Som ny seksjonsleder for topptrenerutdanning i NFF har Johnny Gallefoss en sentral og viktig rolle. Foto: Ivar Thoresen
  • Artikkelen er hentet fra Fotballtreneren nr. 2/2022

Johnny er 41 år gammel og kommer fra Gallefoss, bygda som ligger i Guddal i Sunnfjord. Men nå bor han på Bryne med sin Tone og deres fire barn. 
  – Her stortrives vi med flotte folk rundt oss i et trygt miljø. De tre yngste leker fotball i Rosseland BK og eldstejenta spiller i Bryne FK, hvor samholdet er fint. Jeg har stor glede av å være med som trener for to av jentene mine så ofte jeg har mulighet. 

Fotballen har vært en glede og drivkraft så lenge Johnny kan huske. 
  – Jeg erindrer at vi spilte vi fotball i hvert eneste friminutt på grusbanen på skolen. På fritiden var det fotball hjemme på plenen, i garasjen eller i kjellerstua!
  Han forteller om en lang reisevei for å spille organisert fotball etter hvert. Fra han var 9 år, spilte han i Dale IL. 
  – Da jeg var 15 år dukket det opp ulike alternativer. Alle muligheter for å satse på fotballen innebar å flytte langt hjemmefra. Jeg flyttet til Bærum og begynte på Norges Toppidrettsgymnas den høsten jeg fylte 16 år.

Rikt og spennende miljø

På NTG møtte han et rikt og spennende miljø. Med trenere Hans Knutsen, Tor Thodesen, Espen Olafsen, Rune Skarsfjord og Kaz Sokolowski fikk Johnny tilgang på kunnskap og perspektiver. 
  – Inspirert av dette, var veien til Norges idrettshøgskole kort. Der tok jeg idrett grunnfag og trenerstudiet i fotball. To av dem jeg ble kjent med der, er mine kollegaer nå. Jeg er heldig som får arbeide med Mathias Haugaasen og Rolf Teigen på topptrenerutdannelsen.

Fotballkarrieren til Gallefoss ble videreført med spill i Åsane, Løv-Ham og Bryne, parallelt med at han fikk på plass en bachelorgrad i pedagogikk ved NLA.
  Da dukket muligheten opp for å utøve trenervirke for fullt i vakre Hardanger. Der bodde han i fire år, mens han arbeidet som trener på Framnes Kristne videregående skole i kombinasjon med å være hovedtrener for både Norheimsund FK og Øystese IL. 
  – Der fikk jeg også prøve meg et par år i sportssjefrollen. Da fikk jeg også full fart på den formelle trenerutdannelsen. Det var mye og intensiv læring i denne perioden, men jeg fikk strukturert mine ideer. Gjennom UEFA B- og A-lisensen ble også min egen treneridentitet tydeligere. 

Belgisk fotball

Gjennom stort engasjement og studiereiser endte Gallefoss opp med å få en unik utfordring da toppspilleren, Vincent Kompany, ønsket å engasjere han som trener i sitt prosjekt BX Brussels. 
  – Vi hadde tre fantastiske år i Belgia, hvor hele familien utviklet seg som mennesker. Å jobbe for Vincent var inspirerende. Belgia var nummer én på verdensrankingen, hadde status som den fremste utviklingsnasjonen og Vincent var kaptein for A-landslaget og selveste Manchester City. Han var opptatt av at jeg skulle stå i utvikling, og det ga meg muligheter til å studere flere miljøer på nært hold. 

I BX Brussels var Gallefoss først hovedtrener og deretter sportsmanager. 
  – Det var spesielt givende at jeg jobbet i tospann med en social-manager (Cathy van Remoortere) om å bygge opp ungdomsavdelingen. Hennes kompetanse og klubbens visjon rundt inkludering, menneskeverd og kultur, var spesielt lærerikt og givende.

Videre til Midtøsten

Fra Belgia gikk reisen videre til Midtøsten.  Der ble han sportsdirektør for et stort sportskompleks i Dubai Sports City. 
  – Jeg var leder for å utvikle ulike idretter og skape et bredt tilbud for topp og bredde, jenter og gutter både nasjonalt og internasjonalt. Vi var vertskap for store klubber på treningsleir, arrangerte globale ungdomsturneringer i fotball og drev det største fotballakademiet i Dubai med Real Madrid-legenden Míchel Salgado som akademisjef. 

Han forteller at de også arvet en rugby-klubb, pluss at de startet et tennisakademi og en e-sports avdeling. Der lyktes de med å sette sammen et av verdens beste kvinnelige e-sports lag med spillere fra Canada, Russland, Sverige og Tyrkia. 

Tilbake til Norge og Viking

Etter hvert var tiden inne for å vende nesen hjem, og Gallefoss fikk stillingen som trenerutvikler og fagansvarlig i Viking i Stavanger. 
  – Tiden i Viking var en helt utrolig tid. Klubben har vært veldig flinke på å få på plass de rette menneskene. Her jobbet vi jobbet dedikert på tvers av alle avdelinger med å sette en sterk kultur. Det ble jobbet med kraft og kjærlighet for å utvikle hverandre og skape fremgang og utvikling. 

Han kan ikke få fullrost folk som Eirik Henningsen, Eirik Bjørnø og Mats Ullereng som ga masse tillit og muligheter til kulturbærere. Etter hans oppfatning er det denne kulturen som har brakt frem dagens A-trenere Morten Jensen og Bjarte Lunde Aarsheim. Som igjen har løftet klubbens resultater.

Akademiet som referanse

Gallefoss er tydelig på at arbeidet som ble lagt til grunn i akademiet, ble en referanse for hele klubben. 
  – Store ambisjoner for utviklingsarbeidet i kombinasjon med et positivt press gjennom akademiklassifiseringen, utfordret oss på våre standarder. Det ga over tid resultatene vi nå ser hos Viking.  

I rollen som trenerutvikler, mener Gallefoss at det har vært av uvurderlig betydning at Norsk Toppfotball har bygget opp et stort korps av trenere og utviklere. 
  – Å sette trenerne i systematisk utvikling er det viktigste vi gjør for spilleren.

Derfor tok han jobben!

– Dyktige trenere er helt avgjørende for å videreutvikle spilleren og spillet. Trenere med gode holdninger og verdier har en utrolig flott plattform til å påvirke omgivelsene positivt. Å få sjansen til å være med på å legge til rette for best mulige utdanningsløp for fotballtrenere i Norge er en inspirerende mulighet. Vi kan gi flere drømmer en sjanse, sier han om hvorfor han takket ja til jobben i NFF.

Gallefoss påpeker at hans egne ambisjoner sammenfaller med NFFs egen. 
  – Vi er til for alle trenere med ambisjoner om å utvikle seg selv og norsk fotball. Vi er overbevist om at vi kan gjøre kunnskap og kompetanse til et fortrinn som fotballnasjon. Da må trenerutdanningen løftes videre og ressursettes. 
  Han er opptatt av at det må tilrettelegges for tilpassede løp for trenere med store ambisjoner. Han mener at kvaliteten på læringsprosessen til spillerne og laget er avhengig av kvaliteten på treneren og dens evne til å legge til rette for læring.
  – Vi må få på plass en mer systematisk samhandling med andre relevante aktører med samme målsetning som oss – å utvikle flere og bedre trenere!

Hva kan man forvente av endringer?

Gallefoss har fått litt tid på å skaffe seg oversikt, og mener at det er gjort et kvalitetsløft på UEFA A- og PRO-utdanningen. 
  – Det er lagt ned mer tid for og til de respektive løpene. Det er også brukt mye tid på å hente ut informasjon og inspirasjon fra andre ledende nasjoner. Det er visse strukturerte endringer som skal sørge for enda bedre kvalitet med dyktige bidragsytere. De som bidrar, er de fremste på sine områder. 

Han legger til at NFF har som mål å opprettholde kvalitet i alle ledd, men likevel nå ut til flere trenere. 
  – Dette året vil vi blant annet gjennomføre et pilot-prosjekt på UEFA A-lisens (Telemark/Vestfold/Buskerud) med regionale tilpasninger som ser ut til å fungere svært bra. Dette evaluerer vi og ser etter den rette veien videre. 

Stor interesse for topptrener-utdanning

Gallefoss mener det er et utrolig godt tegn at interessen for topptrener-utdanning er i stor der ute. 
  – Mange søker utvikling og kunnskap. Vår ambisjon er å legge til rette for at vi har innhold og metodikk som treffer den enkelte der de er i sitt utviklingsløp. Dette gjelder også for etterutdanningen. Å være fotballtrener som profesjon har hatt en formidabel vekst de siste årene. 

Han legger til at NFF i 2023 kommer til å sette i gang utdanningen UEFA Spillerutvikling A (UEFA A Youth). Som skal være et utdanningstilbud for trenere med et brennende ønske om å bli virkelig dyktige på spillerutvikling. 
  – Høyere trenerutdanning skal ha forskjellig tilbud mot trenere som spisser seg mot rollen som hovedtrener, keepertrener, spillerutvikler, veileder for andre trenere og så videre. Vi ser også mot lederutdanning. Vårt mål er å nå mange flere med presisjon og kvalitet. 

Å sette mennesket først

– NFFs utdanningstilbud handler om å sette mennesket først. Den norske treneren forstår at utviklingen av spilleren og spillet går gjennom personen og menneskene i gruppa. Derfor kan en komme tett på og ha kortere veg til å skape trygghet og læring. 

Gallefoss mener den norske treneren har en åpen innstilling til å motta kunnskap fra alle rundt seg og er ikke preget av hvor en er i «hierarkiet».
  – Vi har en fantastisk delingskultur. Det betyr at utviklingen har potensiale til å akselerere – når de rundt oss blir bedre blir vi bedre. 
  Han nevner også Cupfinaleseminaret som en unik arena hvor bredde og topp kommer sammen i en felles ambisjon om å inspirere fotballtrenere på alle nivåer og gi faglig påfyll.

Hvordan få flere kvinnelige trenere på gang?

– Vi må tilby like muligheter! Vi må gi jentene den plassen de fortjener, dyrke våre helter og fronte gode forbilder. Vi har verdensstjerner på banen og kvinnelige trenere og ledere som er fantastiske forbilder. 
  Her mener Gallefoss at NFF har et stort ansvar. Hvor man må integrere kunnskap og referanser fra kvinnefotball inn i forbundets utdanningsløp.
  – Vi må legge til rette for at vi trener jenter etter deres behov på riktig tidspunkt. Jeg blir inspirert av fremgangen og potensialet som ligger i å satse på jentefotballen. Jeg er sikker på at vi vil få se flere og flere kvinnelige trenere også i herrefotballen i årene som kommer. Vi har flere som viser veg. Det er både NFF og klubbene sitt ansvar å gi denne muligheten. 

Det kvinnelige topptrener-prosjektet som har gått de siste fem årene, mener han har gitt gode resultater. 
  – Deltakere er blitt fulgt opp av dyktige og erfarne mentorer hvor alle har fulgt et utdanningsløp på høyt nivå. Her er vi på vei inn i den endelige evalueringsfasen, men det er svært interessant å se at de fleste av disse opererer i toppfotballen i dag!

De 17 bærekraftmålene og trenerutdanning

Gallefoss mener at man gjennom topptrenerutdannelsen får en mulighet til å møte og påvirke mennesker som har stor innflytelse og påvirkningskraft på miljøet rundt seg. 
  – Disse er i posisjon til å være gode forbilder og skape bærekraftige holdninger. Derfor ønsker vi å sette fokus på bærekraftmålene i utdanningen. Bærekraftig tenkning skaper bærekraftige holdninger. Dette handler om at vi selv har et bevisst forhold til valg vi tar i gjennomføringen av trenerutdanningen, og hvordan vi kan påvirke veien videre for deltakerne. 

Han påpeker at slik tenkning er en viktig del av det å jakte fremgang gjennom helhet, sammenheng og gode verdier.
  – Bærekraft i trenerutdanningen handler også om å ta vare på seg selv og de rundt seg. Det ligger en stor kvalitetsgevinst i å være i stand til å holde på over lengre tid. 

Han er også opptatt av at klubbene må evne å gi konkurransedyktig lønn, balanserte arbeidsoppgaver, skape langsiktighet og trygghet for sine ansatte.
  – Vi har selv ansvar i vår gjennomføring av de ulike utdanningsløpene. Systembærekraft i våre utdanningstilbud er høyt på agendaen. Vi må se etter felles møteplasser hvor vi trekker veksler på de ulike ressursene på en god måte. Den regionale tankegangen er et eksempel på dette.

Gode veiledere avgjørende

– Gode trenerveiledere er helt avgjørende for gode utdanningsløp, mener Gallefoss. 

Dog er han opptatt av at utviklingen ligger hos treneren selv, men at samspillet med veilederen er avgjørende for å gjøre ny kunnskap om til relevant kompetanse og god praksis i hverdagen. 
  –Vi er heldige som har et engasjert og erfarent veilederkorps i norsk fotball. I dag blir disse veilederne valgt ut på bakgrunn av profil og behov i korpset som helhet. Vi trenger ulike mennesker med variert bakgrunn for å skape et rikt og utviklende miljø. Disse blir fulgt opp og er i tett dialog med de ansvarlige for de respektive utdanningsløpene.

Han kan fortelle at NFF har definert som et resultatmål at det skal være etablert en utdanning for veiledere på alle nivåer i vår trenerutdanning innen 2023. Dette er både for å innfri krav til utdanning av veiledere i UEFA og for å kunne styrke denne avgjørende funksjonen. 
  – Her må vi være gode! I NFF Trenerveilederen har vi et flott program. Videre vil vi være i gang med Veilederutdanning tilpasset den øverste trenerutdanningen i løpet av 2023!