Spillutvikling i fotball

– Ja, det står spillutvikling og ikke spillerutvikling, som er en vanlig betegnelse, ofte i tilknytning til begrepet talentutvikling, skriver nestor Andreas Morisbak i denne artikkelen fra Fotballtreneren.

SPILLET: Andreas Morisbak påpeker nok en gang viktigheten av å fremme spillet i all trening i barne- og ungdomsfotballen. – I stedet for å finne på treningsøvelser som ofte er langt unna fotballens spesifisitet, så sett heller i gang å organisere varierte spillaktiviteter tilpasset alder og ferdigheter. For spillet skaper entusiasme og engasjement som er uvurderlige elementer for trivsel og læring, skriver nestoren. Foto: Ivar Thoresen
  • Av Andreas Morisbak
    Artikkelen er hentet fra Fotballtreneren nr. 3/2024
ANDREAS MORISBAK. Foto: Ivar Thoresen

Og det var nettopp disse to begrepene som var i fokus fra presidenten i NFF, sentrale fagfolk fra NFF og en representant fra Norsk Tipping på Grasrottrenerseminaret tidligere i sommer.

Det ble fra NFF-hold understreket at alle som ønsker skal få en mulighet til å være med i en fotballgruppering, samt følge opp talenter forutsatt at det skjer på en fornuftig og ryddig måte.

I forholdet talentutvikling og mer breddebasert fotballaktivitet kan det oppstå enkelte motsetninger og uenigheter som bør forsøkes løst ved dialog mellom involverte parter.

Jeg går imidlertid ikke nærmere inn på den problematikken, men vil tilbake til mitt nyskapte ord, spillutvikling. I den anledning viser jeg til to artikler tidligere skrevet for Fotballtreneren:
Nr. 3/2021 «Smålagsspillet i unge år er alle gode fotballspilleres viktigste grunnlag for å bli gode i fotballspillet» og nr. 2/2022 «Tilbake til fotball-løkka».
  De inneholder noen synspunkter og teorier som er bestemmende for gleden av å praktisere fotballspill og kjenne på «learning by doing» og spillutvikling.

I det følgende klargjør jeg de sentrale teoretiske føringer i grunnlaget for spillutvikling som det er viktig å forstå, akseptere og så følge opp i praksis.

Fotballferdigheten er den viktigste enkeltfaktoren i fotballspillet. Den består av to hoveddeler, en valgdeI og en der teknikken ofte spiller en viktig rolle i spillesituasjonene som skifter ofte. Det blir derfor viktig at samspillet mellom disse delene blir bra og da er det viktig at disse delene øves mye sammen for å få fart på spillutviklingen!

Er du ballfører på det angripende laget må du vurdere pasning, eventuelt føring av ball, i forhold til medspillernes plassering/bevegelse. 

Er du på det forsvarende laget og nærmest motstanderens ballfører er det naturlig å presse ham mens øvrige spillere søker markerings- og sikringsoppgaver.

Det er det som skjer i stadige situasjonsskifter som stiller krav til samhandlingen, valg og aktiv utførelse. Dette til f.eks. høydehopp der en øver den samme teknikken om og om igjen.

Spesifisitetsprinsippet

Spesifisitetsprinsippet – dette prinsippet er et av de aller viktigste innen idretten. Men dessverre syndes det altfor ofte mot det. At det spesifikke i tilknytning til høydehoppet blir stadig gjentakelse av samme bevegelser er både forståelig og riktig oppfølging av spesifisitetsprinsippet. I fotball er det totalt annerledes. Når det sentrale i fotballspillet er å utøve aktiviteten med valg og utførelse i mange forskjellige situasjoner, så er det det spesifikke i fotballspillet og må derfor praktiseres mest mulig i den sammenhengen. Og så er det jo fint at det er spillet utøverne blir tiltrukket av å komme i gang med, jo før jo heller.  

Alle gode fotballspillere har en mengde spill på løkka bak seg fra unge dager. Nå er de fleste spillere i større grad knyttet til klubbene og aktiviteten der, og dermed mindre løkkeaktivitet. Jeg oppfordrer derfor at spillaktivitetene økes på disse obligatoriske treningene framfor å bruke for mye tid på mindre fotballspesifikke aktiviteter. Jeg oppfordrer klubbene til også å tilby «frivillige» aktivitetsdager i tillegg med bare fritt spill (en «løkkadag»)

Forslag til aktiviteter med reelle situasjoner for barn og unge gjennom spill mot ett og to mål. Tilpass aktiviteten til forskjellig alder og nivå. 
  Sentrale aktiviteter mot ett-mål-spill: 2 mot 1, 3 mot 1, 4 mot 2, 5 mot 3 og 6 mot 4. Det spilles altså mot mål for avslutning. 
  Sentrale aktiviteter i forhold til to-mål-spill: 2 mot 2, 3 mot 3, 4 mot 4, 5 mot 5, 7 mot 7 og 9 mot 9 med avslutning mot mål. Og det bør helst være en viss størrelse på målene slik at det avsluttes i målene ganske ofte. Det er jo mål det jobbes for å oppnå i spillet. Derfor bør det legges til rette for og oppmuntres til denne delen av spillet.

Oppsummering:

Det å koble relevant teori til praktiske aktiviteter trengs for å komme på et riktig spor for ønsket påvirkning og utvikling. Derfor har jeg ved flere anledninger opp gjennom årene understreket betydningen av dette. Dette er spesielt viktig for en så sammensatt idrett som fotball der mange varianter i samspillet valg og utførelse må øves. Jeg har vel et inntrykk av at en god del treningsaktivitet er det en kan kalle tekniske øvelser uten at valgelementet er med. En kan vel ikke si det er feil trening, men skal spillet fungere må valget kobles til teknikken. Enkelte deler av fotballspillet som for eksempel frispark og hjørnespark er i stor grad rene tekniske øvelser. Men jeg slår igjen fast at fotballaktivitetene for øvrig må øves mest mulig ut fra idrettens spesifisitet. Derfor blir det så viktig at spill i ulike varianter prioriteres høyt med valgelementet knyttet til utførelse.

I og med at jeg har tatt opp dette temaet i ulike varianter opp gjennom årene betyr det at jeg betrakter det som ekstremt viktig i forhold til hva det betyr å trene på mest mulig ut fra idrettens spesifisitet. Det du vil bli bedre i må repeteres så ofte som mulig.  Det er spillutvikling som gir fotballutvikling! 
  Dette ivaretar både spillerutviklingen og talentutviklingen på beste måte.

Derfor er det viktig å forstå og akseptere begrunnelsen for teorien bak det å fremme spillet i all trening i barne- og ungdomsfotballen. I stedet for å finne på treningsøvelser som ofte er langt unna fotballens spesifisitet, så sett heller i gang å organisere varierte spillaktiviteter tilpasset alder og ferdigheter. For spillet skaper entusiasme og engasjement som er uvurderlige elementer for trivsel og læring.Og husk: Spillutvikling er det viktigste grunnlaget for trening og framgang i fotball!