NFFs nye sportslige plattform: Fasthet i noe, frihet i mye, kjærlighet i alt

Etter bestilling fra Forbundsstyret har det i to år blitt jobbet intenst blant sportslige ansatte i NFF med det som først var tenkt som en sportsplan for landslagene, men som er blitt en sportslig plattform som skal peke ut faglig retning for alle fagansatte i NFF og kretsene.

HISTORISK: Håkon Grøttland har ledet arbeidet med NFFs nye sportslige plattform. – Det er historisk. Det er første gang Forbundsstyret har vedtatt et dokument som gir retning for den faglige tilnærmingen. Den sportslige plattformen påvirker alt fra landslagene til trenerutdanningen og hvordan vi driver spillerutvikling, sier Håkon Grøttland. Foto: Ivar Thoresen

– Det er historisk. Det er første gang Forbundsstyret har vedtatt et dokument som gir retning for den faglige tilnærmingen. Den sportslige plattformen påvirker alt fra landslagene til trenerutdanningen og hvordan vi driver spillerutvikling, sier Håkon Grøttland, leder for spiller- og trenerutvikling i Norges Fotballforbund.

Eierskap til sporten

Utgangspunktet for prosessen var et Forbundsstyre som ønsket mer eierskap til sporten. Håkon Grøttland fikk ansvaret for å lede dette arbeidet, sammen med en bredt sammensatt arbeidsgruppe i NFF, der både landslagstrenere, ansvarlige for trenerutdanningen og samtlige sportsseksjoner i NFF har vært tungt involvert. Underveis i arbeidet ble Generalsekretær og Toppfotballsjef fortløpende orientert, samt at den med jevne mellomrom ble lagt frem for styret for diskusjon. Interesseorganisasjonene ble koblet på underveis, det samme med kretslederne.
  – I den inneledende fasen i arbeidet ble det klart fra administrasjonens side at om styret først skal vedta et dokument som angir faglig retning, så må planen innrettes på en slik måte at den treffer de fleste målgruppene våre og bidrar til å bygge oppunder den norske modellen, forteller Grøttland.
  – Den tilnærmingen ble bifalt av Forbundsstyret, og dermed gikk prosjektet fra å være en sportsplan for landslagene til å svære en sportslig plattform for hele norsk fotball.
  Etter et års tid med arbeid ble den sportslige plattformen igjen lagt frem for utvalgte styremedlemmer samt generalsekretær.

Grunnleggende faglige verdier

– Utgangspunktet for Sportslig plattform var «Fasthet i noe, frihet i mye, kjærlighet i alt», og vi står nå igjen med det som det skal være fasthet i; De grunnleggende faglige verdiene og prinsippene som alle i NFF forholder seg til, og som danner utgangspunkt for videre planverk, sier Grøttland videre.
  – Det har blitt jobbet med utgangspunkt i en «prakademisk tilnærming». Det går fint å finne forskning og tall som underbygger delelementene, men hovedtilnærmingen har vært å lytte til flinke og erfarne folk som har erfart gjennom mange år hva som er lurt og ikke lurt. Hva som er viktig og hva som er mindre viktig. Svært mange av disse har også tung akademisk bakgrunn og bygger sine ideer på praksis og forskning, fortsetter han og understreker:
  – I takt med etterlevelse og evaluering vil vi gradvis få erfaringer og kunnskap som vil bidra til at våre planverk og sportslige plattform evalueres og revideres. I jakten på ny kunnskap er dette noe av det viktigste. At vi gjør det vi sier vi skal gjøre, evaluerer det vi gjør og utvikler klokskap i kjølvannet av dette.

Forankring og forpliktelse

– Jo mer vi har jobbet, jo mindre har dokumentet blitt, sier Grøttland for å forklare hvordan det planmessig og systematisk har blitt arbeidet for å gjøre den sportslige plattformen til et dokument for «alle» – dypt nok til at det gir retning, ikke så dypt at mange ekskluderes.
  – Det er ikke nødvendigvis rakettforskning, men det er unikt om vi får mange i hele norsk fotball til å lene seg på det, og bruke den sportslige plattformen som den røde tråden i sitt daglige arbeid.

Nå handler det om å spre budskapet, og det er en lederjobb på ulike nivåer – både i NFF-administrasjonen og nedover i kretser og klubber. 
  – Vi må revidere våre planverk med utgangspunkt i den sportslige plattformen. Det må lages dypere planer for både barnefotballen og Landslagsskolen tuftet på plattformen. Det samme gjelder planverket for trenerutdanningene, påpeker Grøttland som eksempler på hvordan jobben skal gjøres videre.
  – Det handler om forankring og forpliktelser gjennom hele verdikjeden i norsk fotball.

I sum skal dette forhåpentligvis gjøre det lettere å være trener – eller mer presist: lettere å være god trener.
  – Med dette verktøyet vet hva man i hvert fall hva man skal levere på og hva som forventes. Så ligger det samtidig en grad av frihet i det. 
  – Det kan gi oss et konkurransefortrinn. Jobben nå er å samle oss rundt den sportslige plattformen og få med oss flest mulig. Derfor håper vi det blir godt mottatt der ute, sier Grøttland.

Glede, drømmer og fellesskap

At dette arbeidet har gått fra å være en sportsplan for landslagene til en sportslig plattform for hele norsk fotball understrekes tydelig allerede i innledningen av dokumentet:

  «NFFs mål er at så mange som mulig får gode opplevelser med verdens fineste sport. Det skal være en klubb og et godt tilbud nært der man bor, og vi skal jobbe i retning av at våre klubber drives forutsigbart igjennom tydelig planverk og ledere med kompetanse. Leder- og trenerutdanning er det viktigste virkemiddelet vi har for å utvikle flere og bedre spillere i bredde og topp. Vi ønsker klubber som strekker seg for å inkludere flest mulig, ser hver enkelt og gir et tilbud tilpasset individenes forutsetninger, ønsker og behov. Vi skal jobbe målrettet for å skape utviklingsmiljøer som fremmer like muligheter på tvers av kjønn i alle aldre. Samtidig skal vi ha en faglig tilnærming som hensyntar forskjellene mellom kjønnene og den enkelte spillers vekst og modningsprosess.»

Med plattformen som utgangspunkt skal ledere og fagansvarlige i NFF utarbeide planverk som angir tydelige standarder, rutiner og fokusområder inn mot følgende målgrupper:

  • Barne-og ungdomsfotball
  • Landslagsskolen
  • Aldersbestemte landslag
  • Trener og sportslig lederutdanning
  • A –landslagene

De tre søylene

Den sportslige plattformen tar utgangspunkt i de tre fagsøylene, som allerede i stor grad er implementert, blant annet i topptrenerutdanningen:

  • SPILLET – laget, spilleren og kampen
  • TRENING – læring, trening og utvikling
  • LEDELSE – lederen, treneren og klubben

SPILLET handler om systematisering av spillet, spillerne i spillet og NFFs kvalitetsmarkører i spillet.
  NFF tror på SAMHANDLING; at mennesker kollektivt og konstruktivt jager fremskritt i enhver situasjon. Fotball er et lagspill. Det handler om å løse situasjoner sammen. I det moderne spillet kreves det taktisk fleksibilitet – evnen til å tilpasse seg ulike scenarioer, formasjoner, roller og kampplaner.
  I den sportslige plattformen er det som vurderes som de viktigste «kampene i kampen» definet, og hva som skal kjennetegne oss i disse. I angrep og forsvar. Jo oftere vi vinner «kampene i kampen», jo større er sjansen for å vinne selve kampen, og dette er de viktigste prestasjonsindikatorene.

TRENING dreier seg om læring i fotball, ulike læringsmøter og metoder for utvikling og framgang.
  Den gode treninga har SPILLET som utgangspunkt og skjer med høy fart, intensitet og spesifisitet. Den gode økta har en helhetlig tilnærming som utvikler flere dimensjoner samtidig (taktiske, tekniske, fysiske, mentale og sosiale).
  Den gode treninga ivaretar NFFs fem treningsprinsipper:

  • Aktivitet
  • Spesifisitet
  • Kvalitet
  • Differensiering
  • Kompleksitet

LEDELSE tar utgangspunkt i menneskebehandling og prosesser som gir folk muligheter til å være den beste versjonen av seg sjøl på og utenfor banen.
  NFF skal utvikle modige og robuste mennesker som står opp for det som er viktig, og som forstår verdien av fellesskapet. Det vi kan få til SAMMEN.
  Lederskapet i NFF skal alltid være basert på verdiene: trygg – inkluderende – modig. Verdiene skal være styrende i handlinger, atferd og beslutninger. Både i medgang og motgang.

Den gode, norske treneren

Den sportslige plattformen vier også plass til den gode norske treneren – som skal være faglig oppdatert, faglig nysgjerrig og bevist sin rolle som leder. Treneren skal påvirke og inspirere mennesker til å oppnå mål SAMMEN, og baserer sin tilnærming på verdiene; sammen – stolte – modige. Verdiene skal peke ut retning, intensjon og mobilisere handlingsvilje, i medgang og motgang.
  Treneren skal gjennom sin væremåte skape et godt og inkluderende læringsmiljø hvor spillerne er trygge, kreative, selvstendige og følgelig i stand til å ta eierskap til egen og lagets utvikling. 

Oppsummert kjennetegnes den gode treneren slik:

  • Utfordrer og stiller krav
  • Ser og anerkjenner den enkelte
  • Engasjert og aktiv
  • Respektfullt og positivt kropsspråk
  • Positiv forsterkning
  • Individualiserer feedback

Se hele NFFs sportslige plattform her