Slik kan du som trener bidra til å utvikle talenter

I fire år har han hatt ansvar for å utvikle Norges neste fotballtalenter. Her deler Jan Peder Jalland sine erfaringer med utvikling av unge talenter.

SE: – Klarer du å se helheten og detaljene i helheten, kan spillerne komme langt, sier Jan Peder Jalland. Foto: NFF
  • Artikkelen er først publisert på tiim

– Man skal ikke undervurdere verdien av å gjøre litt mer hver dag.
  Det sier Jan Peder Jalland, landslagstrener for G17. Han har flere års erfaring som både spillerutvikler og hovedtrener for Stabæk, og fra 2013 til 2018 var han assistent på A-laget. De fire siste årene har han vært landslagstrener for G17, og til høsten tar han over U21-landslaget.

Jalland forteller at spillerne som kommer lengst, ikke nødvendigvis er de som betegnes som «talentfulle» i ung alder.
– Jeg har sett flere spillere som ikke var de beste på laget da de var yngre, men som hele veien ga det lille ekstra og gjorde litt mer hver dag. De var litt mer selvstendige enn de andre spillerne. Det å gjøre litt mer hver dag fører til en veldig stor utvikling. 

Se hele mennesket

Som trener har du som oppgave å følge opp hele laget, men også et ansvar for å følge opp og hjelpe spillere med å forvalte talentet sitt.
  – Hva er spilleren god til, hva er styrkene og hvordan videreutvikler vi det? Hva er forbedringsområdene til spilleren? spør Jalland og understreker:

«Dette må du vite for å legge til rette for at det er en høyest mulig læringshastighet.»

Det er noen ting spillere kan lære veldig raskt, og noen ting som vil ta tid. Utvikling går i rykk og napp, så det å gjenkjenne perioder hvor man trykker på og perioder hvor man er mer tålmodig er viktig, mener Jalland.
  – Ulike spillere har ulike læringsprosesser. Du må prøve å finne ut av hvordan spilleren foran deg lærer mest mulig effektivt, og når spilleren har perioder hvor han eller hun må få ro og jobbe selv.

Jalland understreker viktigheten av å utvikle hele spilleren, men også hele mennesket:
  – Jeg tror vi trenere må være flinke til å se hva slags spiller og menneske vi har foran oss. At vi ikke er forutinntatt, men at vi er åpne, nysgjerrige og interesserte.

Repeter disse fem stegene

Etter mange år som fotballtrener, har Jalland erfart at en effektiv måte å utvikle enkeltspillere på, er å følge en plan i fem steg.

De fem stegene er:

  1. Kamp.
  2. Evaluering av kamp med video: Finn ut hva spilleren selv tenker og føler om sin egen prestasjon i kampen. Se klipp en-til-en med spillerne, og diskuter disse situasjonene.
  3. Ut på feltet: Følg opp spilleren etter evalueringen. Coach spilleren på situasjonene dere så på, og bidra til at spilleren når utviklingsmålene sine.
  4. Etter trening: Spilleren jobber med å nå utviklingsmålene sine, enten alene, med trener eller andre. Dette gjøres gjennom uka og gjennom diskusjoner mellom spiller og trener.
  5. Ny kamp: Spilleren viser utvikling i ny kamp.

– Min erfaring, spesielt fra Stabæk, er at denne syklusen over tid fører til stor utvikling hos spilleren. Det er viktig at spilleren selv er ansvarlig for sin egen utvikling, og så må vi trenere tilrettelegge, hjelpe og stille krav på best mulig måte, forteller landslagstreneren.

Mål gir retning

Om en spiller utvikler talentet sitt eller ei, handler ikke kun om hva treneren gjør for å tilrettelegge. Det må også komme fra spilleren selv, som bør ha mål eller drømmer som gir en retning på hvor han eller hun vil i fremtiden.
  – Det er viktig at dette kommer fra spilleren, og så må treneren ha en såpass god referanse at man vet hva som kreves og hvordan vi kommer oss dit spilleren vil, gjennom å jobbe sammen, forklarer Jalland.

Det er en fordel at spillerne har et riktig bilde av nivået de presterer på, og selv ser hva de kan og ikke kan. Det gjør det lettere å lande veien videre.
  Det vil komme perioder hvor spilleren møter motgang. I disse periodene bør du som trener vise spilleren hele bildet:

«Hvor var du for et år siden, hvor er du nå og hvor skal vi? Sammen med spilleren må vi trenere få dem til å forstå hvor de er, og hvordan vi skal jobbe sammen for å få spilleren dit han eller hun ønsker.»

Samtidig som det er viktig å se helheten, er det å jobbe med detaljene også kritisk, mener landslagstreneren.
  – Klarer du å se helheten og detaljene i helheten, kan spillerne komme langt.