Trenere må tilrettelegge for selvbestemmelse

– Selvbestemmelse er hjørnesteinen i motivasjon, sier førsteamanuensis ved NIH, Siv Gjesdal. Fagpersoner og trenere kan gjennom motivasjon og læring påvirke opplevelsen av selvbestemmelse når det gjelder idrett og fysisk aktivitet.

SELVBESTEMMELSE: Siv Gjesdal snakker om motivasjon og selvbestemmelse i NIH-podden. Foto: Ivar Thoresen

I en episode av NIH-podden til Norges idrettshøgskole er selvbestemmelse temaet når Gjesdal er gjest. Siv Gjesdal er førsteamanuensis ved Institutt for idrett- og samfunnsvitenskap. Skrev sin doktorgradsavhandling basert på temaet motivasjonsmiljø i barne- og ungdomsidrett. I dag forsker hun blant annet på idrettspsykologi, coaching og motivasjon. Hun har også erfaring fra barne- og ungdomsidretten som trener og trenerkoordinator. Hun er også styremedlem i Norsk Fotballtrenerforening.

Hjørnesteinen

– Selvbestemmelse er egentlig hjørnesteinen i motivasjon. Det er på mange måter det motivasjon i bunn og grunn er. Man kan ikke ha god motivasjonskvalitet uten selvbestemmelse, sier Siv Gjesdal til nih.no i forbindelse med podkasten.
  For å kunne forstå hva selvbestemmelse dreier seg om, må man kunne skille mellom motivasjonskvalitet og motivasjonsmengde. Blir du tvunget til å drive med en idrett, kan du møte opp og yte maks og være tilsynelatende veldig motivert for å gjennomføre store treningsmengder. Problemet er at kvaliteten ikke blir god når du ikke trives med treningen. Treningsprosjektet blir ikke viktig nok, og når dette presset forsvinner, så forsvinner de også. Derfor er det helt essensielt at for å være motivert, må aktiviteten gi mening for den enkelte. Mening er avgjørende.

Komplisert

– Når det kommer til trenerutdanningen, så handler det om sine roller som trenere, men også at de ikke skal tvinge det på utøverne sine. Dette er selvsagt noe som må bearbeides over tid. Man må forstå hvorfor disse tingene er viktige. Du skal ha fokus på mestring og utvikling fordi det er best for deg, og fordi det gir mening – ikke fordi man sier det som en trener. Denne tematikken er utrolig interessant og spennende, sier Gjesdal og føyer til:
 – Overordnet viser det hvor komplisert motivasjon faktisk er. Noe jeg alltid sier når jeg er ute og snakker med trenere, er: «Dette er komplekst med mange ting som påvirker». En trener eller instruktør vil aldri være ansvarlig alene for motivasjonen til utøverne sine. Jeg føler det er litt viktig å si, slik at man ikke skal føle seg mislykket hvis noen ikke blir motivert. For hvis det ikke gir mening for de, så kan vi prøve å gi de mening. Det kan være noe annet som er viktigere for dem. Det må også være greit.