Hvordan skviser du mest mulig læring ut av hver treningstime

Dersom ditt ungdomsfotballag trener 10 timer i uka, ville du vært interessert i å få 50 timers treningseffekt ut av disse 10 treningstimene? Da er det en metode du må kjenne til.

Av Anders Mortensholm, KA Spillerutvikling, NFF Indre Østland

SPØRRENDE: – Har du hørt at du skal ha en spørrende tilnærming? Stopp. Ikke still et eneste spørsmål til, før du har laget spillemodellen din, skriver Anders Mortensholm i denne artikkelen. Her er han sjøl i aksjon på UEFA A-lisens kurs i Trondheim for noen år siden. Foto: Ivar Thoresen
  • Artikkelen er hentet fra Fotballtreneren nr. 2/2021

Som 13-åring fikk jeg en trener som snakket et helt fremmed språk. Han snakket norsk. Men jeg skjønte ingenting av hva han sa. Denne treneren hadde gått på skole og kurs. Der hadde han lært seg et språk som jeg og de andre 13-åringene på laget ikke klarte å forstå. Og øvelsene han la opp til, fikk flere av spillerne på laget til å slutte med fotball. 

Vi skal straks dykke inn i alle hemmelighetene som viser deg hvordan du kan skyte læringskurven til dine spillere rett til værs. For hva om du kunne ta den middelmådige 13-åringen og akselerere læringen hans og få han til å glede seg til hver eneste fotballtrening. Hva om du kunne ta jenta med proffdrømmen i magen, og faktisk maksimere hver eneste treningstime hun legger ned, slik at hun kan nå den proffdrømmen hun bærer på. 

Er det en slik trener du ønsker å være?

Rett til frafallskirkegården

Før jeg viser deg denne metoden og hvordan du bruker den, la meg bare vise deg hvorfor denne metoden fungerer så bra.

Reis tilbake i tid. Du er nå 13 år og står på den lokale grusbanen din. Nettet er fillete. Banen er humpete med halvfulle søledammer. Dine aller beste venner fra klassen er samlet igjen. Denne treninga har du virkelig gledet deg til. 

Først får dere beskjed om å jogge rundt banen i noen minutter. Etter 5 minutter får dere utdelt ball, men du forstår ikke helt reglene i pasningsøvelsen som treneren har satt opp, og du ender opp med å stille deg ved feil kjegle. Du ser at bestevennen din sliter med det samme, for han spiller ballen og løper i helt feil retning etterpå. Selv om du liker treneren din, merker du at han nå begynner å bli irritert fordi øvelsen tydeligvis ikke fungerte slik han hadde håpet på. Kompisen din får skyllebøtta fordi han ikke forstår øvelsen. På slutten av treninga kommer høydepunktet. Elleverfotball! Treneren stopper spillet og forklarer i store ord hvordan dere skal sette opp en tredjemannsbevegelse for indreløperen, hvordan venstrevingen skal skjære inn på første stolpe og spissen skal legge seg på blindsida. Tankene begynner å drifte. Pokker, så kald denne vinden er. Jeg tror jeg har fått litt grus i skoa. Endelig får vi spille litt til. Men treneren er oppildnet igjen. Kompisen min hadde nok ikke fulgt med godt nok da forrige beskjed ble gitt, for nå får han skyllebøtta igjen. 

Kom tilbake! Det er 2021!

Jeg vet du har opplevd denne treningen. Det har jeg også. De foregår fortsatt. Trenere bremser utviklingen til sine ivrigste spillere og sender de middels motiverte spillerne rett inn i frafallskirkegården. 

Gjennom denne teksten skal du få lov til å gjøre to ting. For det første skal du få velge hvilken tilretteleggingsmetode du ønsker å bruke i undervisningen din. For det andre skal du få velge hvilken veiledningsmetode du ønsker å bruke i undervisningen din. 

Hvilken tilretteleggingsmetode skal du velge?

Visste du at formasjon i medspill, formasjon i motspill, banestørrelse, tidsintervall og spilleregler er de mest effektive virkemidlene du har som fotballtrener når du skal tilrettelegge for effektiv læring i dine fotballtreninger?

Tiden har kommet for at laget ditt skal trene på kontringsspill. På tegnebrettet har du beskrevet i detalj hvordan du ønsker at laget ditt skal kontre. Spillestilen din er tydelig, og nå gjelder det bare å få denne spillestilen formidlet til laget ditt på en effektiv måte. 

Hvilke aktiviteter skal du ha for å trene på kontringsspill?

Vel, det som er forut for kontringen er at lag A skal ha ballen, for så å miste ballbesittelse. Lag B skal erobre ballen og iverksette en kontring. Da blir din jobb som trener å lage en aktivitet hvor lag A har ballen og lag B vinner ballen. 

Dersom jeg lager en smal bane får jeg _______ brudd enn om jeg lager en bred bane. 

Dersom lag A har færre midtbanespillere enn lag B får jeg _______ brudd enn om de har like formasjoner. 

Dersom jeg vil ha sprinting i kontringene mine må lengden på hver kamp være _______.

For at du skal kunne trene på kontringsspill, så må lag A miste ballen ofte og lag B erobre ballen ofte. Dette er premisset for at du skal kunne trene på kontringsspill. 

Så hvordan kan du påvirke formasjonene i begge lag, banestørrelsen, tidsintervallene og spillereglene for å få dette til å skje?

Dette fikser du.

Okei, kanskje er du allerede en mester på dette. Da er neste steg å få spillsituasjonen din til å oppstå med så realistiske forhold som mulig. Når du trener på kontringsspill, så ønsker du ikke bare å få så mange kontringsmuligheter som mulig. Du ønsker også å få så realistiske kontringsmuligheter som mulig. 

Så hvis poenget er å stimulere både antall kontringssituasjoner i øvelsen din og kamplikheten i kontringssituasjonene i øvelsen din, hvordan kan du da bruke formasjoner, banestørrelse, tidsintervaller og spilleregler?

Dette fikser du.

Hvilken veiledningsmetode skal du bruke?

Har du hørt at du skal ha en spørrende tilnærming? Stopp. Ikke still et eneste spørsmål til, før du har laget spillemodellen din. 

Utgangspunktet for undervisningen din er å få spillerne til å se spillsituasjonen på samme måte og få de til å ta en felles beslutning. 

Se for deg at midtstopperen din faller av for å beskytte bakrommet. Resten av bakre ledd blir stående for å sette motstanderen i offside. Selv om midtstopperens handling isolert sett gir mening, blir den saboterende for laget når handlingen ikke koordineres med medspillernes handlinger. 

Så når du skal undervise ditt bakre ledd i å håndtere trusler mot bakrom og mellomrom, så må du ha noen retningslinjer for hvordan spillerne skal opptre. Når spiller A gjør dette, skal spiller B gjøre dette. 

Din jobb som trener er å tydelig forklare hvordan spillerne skal koordinere sine handlinger for å løse spillsituasjonen. Først når spillerne har forstått planen, vil det være fornuftig å stille spørsmål til spillerne. 

Hvis du som trener begynner med å spørre spillerne hvor det er rom, hva de skal gjøre, og liknende før du har satt opp hvordan du ønsker at spillsituasjonen skal løses, vil dere ende opp med å gå i sirkler rundt dere selv – og spillerne vil ikke få et tydelig bilde av hva du ønsker at de skal gjøre. 

Så før du begynner å undervise i spillestilen din må du først ________ spillestilen din. 

Hvis du ikke er tydelig på hva som er riktig eller feil løsning av spillsituasjonen, blir det umulig for deg å korrigere og forsterke handlingene til dine spillere på en effektiv måte. 

Så når du har definert spillestilen din – og du har tilrettelagt for en aktivitet hvor situasjonen du skal øve på oppstår både ofte og i kamplike forhold, først nå er du klar for å veilede spillerne på en effektiv måte. 

Da gjelder det å pangstarte økta med en krystallklar demonstrasjon av hvordan riktig løsning på spillsituasjonen ser ut. Både gjennom å fortelle om det med ord, men også gjennom å vise hvordan det ser ut slik at alle spillerne får et visuelt bilde av hvordan riktig løsning ser ut. 

Når du har fått på plass hvordan riktig løsning av spillsituasjonen ser ut, begynner jobben din med å korrigere og forsterke spillernes handlinger basert på denne riktige løsningen av spillsituasjonen. 

Når de gjør det du ønsker å se mer av, går du inn med tydelig konstruktive tilbakemeldinger på hva de gjør riktig. 

Det finnes mange innholdsløse ord som «bra», som forteller spilleren lite om hva han skal gjøre mer av. Hvilke formuleringer kan du bruke for å forsterke handlingene til dine spillere?

Når de mislykkes med å løse spillsituasjonen på riktig måte, må du inn og korrigere. Da er det lurt å stille riktig diagnose, slik at du korrigerer på riktig ting. 

Har spillerne forstått hva riktig løsning på spillsituasjonen er? Hvis nei, må du inn og bruke andre ord og vise på nytt slik at alle forstår hva som er riktig løsning av spillsituasjonen. 

Hvis spillerne har forstått hva riktig løsning på spillsituasjonen er, men ikke evnet å utføre denne løsningen, så må du inn og korrigere fotballhandlingene til spillerne. 

Alle fotballhandlinger består av fire universelle bestanddeler. Når en fotballhandling mislykkes så er det alltid en eller flere av følgende fire universelle bestanddeler som svikter:

  • Hvordan var posisjoneringen på handlingen?
  • Hvordan var timingen på handlingen?
  • Hvordan var retningen på handlingen?
  • Hvordan var farten på handlingen?

Undervisning skal være tydelig, direkte og enkel å forstå. Etter hvert som fotballtreneren får høyere og høyere ferdighet, klarer han å korrigere og forsterke med færre ord og mer presise ord, som gjør det enkelt å forstå hva som er riktig og hva som er feil. 

Dersom spillerne ikke forstår, så er det trenerens undervisning som må endre seg. Hva synes du om utskjelling av spillere på grunn av trenerens egen inkompetanse?

La oss reise litt igjen. Nå står du på kunstgresset med din 13-årige sønn. Han er stappfull av ambisjon og motivasjon. Han elsker fotballtreningene dine. Det samme gjør alle klassekompisene hans. De lytter til hvert eneste ord du sier. De stoler på deg til å hjelpe dem med å nå proffdrømmen de bærer på i magen. 

Hva gjør du?