UEFA keepertrener B-lisens: – God trenerutvikling er god spillerutvikling

Forrige uke ble det gjennomført samling for de 16 som tar UEFA keepertrener B-lisens i Norge.

SAMLING: Hele gjengen samlet på Marienlyst i Drammen. Foto: Jan Erik Stinessen/NFF
  • Av Håkon Meisingset Solheim/fotball.no

UEFA keepertrener B-lisens er den nest høyeste utdanningen for keepertrenere. Alle som tar kurset har vanlig UEFA C-lisens eller grasrottreneren i bunnen. De som deltar fungerer som keepertrenere rundt i Norge på litt ulike nivåer.

Vanligvis er den første fysiske samlingen i april, men grunnet restriksjoner under pandemien ble den første samlingen gjennomført på Teams. Da fikk deltagerne oppgaver å jobbe med i egen klubb. Der måtte de skrive egen utviklingsplan, beskrive keeperprofiler, filme seg selv på trening og sende inn dette til veilederne for vurdering.
  – Det ga et fint inntrykk av hvem de er på feltet og hvordan de jobber, sier fagansvarlig for keeperutvikling i NFF Jan Erik Stinessen.
  – Selve utdanningen kaller vi et 60-timers kurs, men i realiteten er det mye mer, forklarer han. 

Fysisk samling i august

Den første fysiske samlingen ble gjennomført i august og varte i tre dager. Siden det har deltagerne også hatt mange oppgaver å jobbe med hjemme i egen klubb frem mot denne samlingen. Det de har gjort har blitt sendt inn i en digital loggbok. Det har vært ti ulike loggbokoppgaver før denne samlingen, som varer i fire dager.
  – Nå får de tre-fire nye loggbokoppgaver som de skal jobbe med frem mot levering av den endelige loggbokoppgaven 1. desember. Etter det får de den endelige vurderingen, forklarer Stinessen. 

Utdanningen tar 7-8 måneder og det er veksling mellom å jobbe hjemme i klubb og på fellessamlinger.
  – Praktisk er det noen innledende forelesninger med interaktivitet og gruppearbeid på samling. Det er læringsteori at vi skal bruke den kunnskapen som sitter i deltagerne. Vi skal dra det ut og få det inn slik at det ikke blir sånn at veilederne kommer med en fasit. Vi lanserer problemstillinger og temaer som vi diskuterer. Så kommer vi frem til en løsning. Det finnes noen absolutter, men ikke mange, sier Stinessen og legger til: 
  – Dette er ikke et kurs hvor man lener seg tilbake, hører på og blir underholdt. Du må være frempå og aktiv hele tiden.

Erfarne veiledere

Veilederne er fagansvarlig keeperutvikling Jan Erik Stinessen, keepertrener A herrer Frode Grodås og rådgiver internasjonalt samfunnsansvar Onar Nymoen (vanligvis Rolf Høgmo).
  – Det er lærerikt. På kurset er det flinke veiledere. De har bøttevis med erfaring. Ingen av oss når dem til knærne en gang, sier Vilde Aasbø Møllevik, som er keepertrener for Rosenborg kvinners A-lag. 
  Hun deltar på kurset sammen med 15 andre deltagere. 

DISKUSJONER: Vilde Aasbø Møllevik diskuterer og noterer med sin gruppe under fellesøkt.

– Veilederne er utrolig flinke, kunnskapsrike og har mye intensiv læring til oss. Samtidig er gruppene sosiale og vi diskuterer i plenum. Vi er flinke til å finne våre egne retninger samtidig som det er mye å lære, sier Vetle Markussen, som er keepertrener for Gjelleråsens A-lag.

Utdannelsen gjennomføres årlig og mange i Norge har deltatt opp gjennom årene. 
  – Nå har vi kjørt gjennom ganske mange i Norge på dette kurset. Med årets kull er vi bortimot 150 som har tatt dette kurset. Det er ganske bra. Variasjonen i deltagerne er stor. Det viktige er ikke at skal være veldig flink når du kommer på kurset, men at du skal ha tatt noen steg videre når du er ferdig. At du har lært noe på kurset slik at den jobben du gjør i din klubb hjemme etterpå har høyere kvalitet, forklarer Stinessen. 
  Han forteller videre at det ikke er noen automatikk i at deltagerne får B-lisens av å delta på kurset. Dersom noen ikke når den standarden og det nivået som er riktig lages det en individuell plan for den eller de det gjelder. På den måten skal de få en sjanse til å ta det igjen. 
  – Det er en gjeng som jobber godt. De er samvittighetsfulle og står på, men med litt ulike forutsetninger og ferdigheter, sier han. 

Hvorfor ta utdanning?

– Utdanning av trenere generelt er kjempeviktig. Fordi god trenerutvikling er god spillerutvikling. Skal vi ha gode spillere må vi ha trenere som kan spillet, som skjønner detaljene, som kan påvirke og som har evner til å lære bort. Hva de skal lære bort, når og hvordan de skal lære det bort- får de en innføring i her, sier Stinessen. 

24 år gamle Vilde Aasbø Møllevik forklarer hvorfor hun startet på utdanningsløpet. 
  – Jeg tar utdanningen for å forstå et større spekter av rollen jeg står i. For å individualisere for keeperne, for å kunne skjønne hverdagssammenhengen ut over de 45 minuttene man har med keeperen, sier Møllevik. 

– Jeg tar utdanning fordi jeg har lyst til å komme meg videre. Det å ta en utdannelse gjør at du får bygd kunnskap og kan vise noe i fremtiden til senere utdanningsløp. Jeg har lyst til å ta UEFA keepertrener A-lisens og da må jeg ha B-lisens først. Jeg vurderer også en vanlig A-lisens senere. Jeg vil utvikle meg som trener og jeg vil ha en framtidig karriere innenfor fotballen. Da er utdanning en viktig del av det, forklarer 31 år gamle Markussen.
  – Kurset har vært veldig oppløftende for min del. Jeg har fått bygd mye kunnskap og fått input som jeg ikke visste om fra før. Det har jeg tatt med meg videre inn i min trenervirksomhet både på felt og utenfor. Det har hjulpet meg til å bygge mine keepere til å få bedre selvtillit og det har også generelt styrket min posisjon i klubb, forklarer han.