Perry i ny bok: – Trenerutdanningen stemoderlig behandlet

– Jeg synes vi har behandlet trenerutdanningen på en for stemoderlig måte, skriver Per Joar Hansen i sin nye bok, som ble lansert tirsdag. Samtidig stusser han over begrepsbruken når NFF flagger ambisjoner om en trenerutdanning i verdensklasse.

STEMODERLIG: – Jeg synes vi har behandlet trenerutdanningen på en for stemoderlig måte, skriver Per Joar Hansen i sin nye bok, som ble lansert tirsdag. Samtidig stusser han over begrepsbruken når NFF har ambisjoner om en trenerutdanning i verdensklasse. Foto: Ivar Thoresen

Per Joar Hansen lanserte boka – Folk og fotball – 40 år med humor og alvor – i Trondheim tirsdag. Det ble ikke forbigått i stillhet. Medieoppmerksomheten ble naturlig nok spesielt stor fordi Perry har fått med seg Lars Lagerbäck til å skrive kapittelet om det norske landslaget. Ett år etter at de måtte gi seg som trenere for Norges A-landslag benytter Perry og Lagerbäck i boka anledningen til å gi sine versjoner av både konflikten med Alexander Sørloth og måten de ble behandlet på av NFF da de ikke fikk fortsette i jobbene.
  Ikke for å blåse nytt liv i en gammel konflikt. Men for å kunne sette punktum ved å komme med sine versjoner av hva som skjedde – slik de oppfattet det. 
  – Historien kan leses på litt ulike måter. Det er også en beskrivelse av hvordan fotballen har endret seg i takt med samfunnsutviklingen forøvrig. Det som før var internt i en garderobe eller i ett lag er nå ute i media i løpet av fem sekunder. Det er en viktig diskusjon for samfunnet, ikke bare fotballen, sa Per Joar Hansen under boklanseringen, og ble supplert av Lars Lagerbäck:
  – Jeg gjør noe jeg aldri har gjort før. Ingen skal tas eller henges ut. Det er bare et forsøk på å beskrive hva som skjedde slik vi opplevde det. Fotballpresident Terje Svendsen fortjener heder for det han har gjort for norsk fotball, og det er «no hard feelings». Det var bare mye som ikke gikk som det skulle da vi måtte gå, sier den tidligere landslagssjefen.

SIN VERSJON: – Ingen skal tas eller henges ut. Det er bare et forsøk på å beskrive hva som skjedde slik vi opplevde det, sier Lars Lagerbäck om kapittelet som omhandler landslagstrenernes konflikt med Alexander Sørloth og måten NFF løste dem fra jobben på. Foto: Ivar Thoresen

Mer ressurser til trenerutdanning

Per Joar Hansen tar i boka også for seg den norske trenerutdanningen. Han skriver blant annet:
  «Jeg synes vi har behandlet trenerutdanningen på en for stemoderlig måte, noe som har ført til at vi fortsatt henger en del bak de beste når det gjelder fagplaner og innhold. Dette er jo rett og slett fordi vi heller ikke på dette området har ressurssatt og tatt konsekvensene av å få en topp utdanning.»

Overfor Fotballtreneren utdyper han:
  –  Alle trenere i dag må betale sin egen utdanning, og det koster mye. Klubbene er i mine øyne altfor dårlige til å sette av penger til utdanning av trenere. Når vi vet hvordan fotballen har endret seg, og stadig er i endring, må vi være framme i skoa og legge til rette for utdanning og etterutdanning ved å stille ressurser til rådighet.
  Perry trekker en sammenligning til næringslivet, hvor ansatte stadig kurses og videreutdannes for å stå best mulig rustet. Det skjer ikke i fotballen.

Trenger bedre trenere

«For å få bedre spillere må vi også utvikle bedre trenere. Spillet endrer seg dramatisk og kontinuerlig på flere parametere, og det gjør trenerrollen også. Hva som kjennetegner trenerrollen om ti år, vil helt sikkert være noe helt annet enn i dag», skriver Per Joar Hansen i boka.
  Han viser også til to andre eksempler fra boka for å understreke hvor viktig fokuset på trenerrollen er for å kunne løfte nivået i norsk fotball framover.

Det første er fra 1977, da han som 12-åring fikk ny trener i Grane IL. Bjørn Eiring kom flyttende fra Bodø og skulle endre Perrys innstilling til fotballen for alltid:
  «Han ledet treninger og kamper på en måte vi guttene aldri hadde vært i nærheten av. Det var krav, tempo, humør og gjennomføringskraft. Alt sammen på et høyt nivå… 
  …Selv om jeg ofte var ut og inn av laget, og noen ganger ikke en gang i kamptroppen, kan jeg ikke huske at jeg noen gang følte at jeg ikke ble sett av treneren. Bjørn var hard, men rettferdig. Jeg er helt sikker på at det at et barn blir sett, stilt krav til og anerkjent uansett hvor god han eller hun er, er den viktigste egenskapen for en barne- og ungdomstrener, også i dag.»

Det andre er fra Nederland, der Jonas Svensson og Fredrik Midtsjø ser hvordan utviklingen av unge spillere foregår i sin klubb AZ Alkmaar, sammenlignet med det som skjer i Norge:
  «De har ofte sett på hvordan det jobbes på trening med de unge spillerne i AZ, og er mektig imponert over strukturen, tilstedeværelsen og coachingen fra klubbens utviklingstrenere. Det går først og fremst på at trenerne er dyktige til å ta tak i de små detaljene som spilleren ikke alltid er bevisst på:
  Jonas sa det slik:
  – Tenk om jeg som 12-åring hjemme i Norge hadde lært det samme som 12-åringene her i AZ lærer nå.»

– Heldigvis er det gode ting på gang i norsk fotball, men vi har fortsatt mye å gå på, legger Perry til.

Trenerutdanning i verdensklasse?

I forlengelsen av dette stusser han litt over begrepsbruken når NFF signaliserer at de skal lage en trenerutdanning i verdensklasse.
  «Vi skal passe oss veldig for å bruke ord som verdensklasse om norsk fotball. Det er ikke galt å ha som ambisjon å lage en enda bedre utdanning og utdanningsløp, men vi skal være ydmyke nok til å erkjenne at vi aldri har funnet opp noe fotballmessig i Norge som man ikke vet om i resten av verden. Ikke lag slike forventninger. Vær heller realistisk optimist, og start med å få fram en fagplan der de aller beste lærerkreftene i Norge blir involvert både som lærere og veiledere. I tillegg må man selvsagt ta konsekvensene av det, ved å sette av nok penger til å få det gjort.», skriver Perry i boka.

Tilbakeblikk og frampek

Ellers rekker Per Joar Hansen innom mange ulike temaer gjennom den 301 sider lange oppsummeringen av en over 40 år lang reise gjennom norsk og internasjonal fotball. Avslutningsvis retter han også blikket framover, og de utviklingstrekkene han ser.
  – Dette handler ikke først og fremst om meg, men om den reisen jeg har vært med på. Jeg håper det kan være ei interessant bok for alle som er glad i fotball, både folk flest, trenere og andre, sier Perry.
  Ved siden av Lars Lagerbäck er Ronny Trælvik også medforfatter av boka.

Fotballtrenere på ulike nivåer vil definitivt finne mye av interesse mellom disse permene. Mye handler om Perrys opplevelser og erfaringer som trener. Artige historier og konfliktfylte opplevelser – og også med konkrete og praktiske tips til trenere i hverdagen.

FAKTA
PER JOAR HANSEN
Født: 17.08.1965
Familie: Gift, fire voksne barn
Utdannelse: Lærer, sertifisert trener «in Jungian type index», UEFA PRO-lisens.
Spiller-/trenerkarriere:

  • 1982-1983: Mosjøen OL
  • 1984-1986: Steinkjer FK
  • 1987-1989: Rosenborg BK
  • 1990-1991: Umeå FC
  • 1992: Mosjøen, spillende assistenttrener
  • 1993-1994: Stjørdals-Blink
  • 1995: Strindheim i Tippeligaen – spiller i vårsesongen/spillende trener i høstsesongen
  • 1996: Ranheim – spillende assistenttrener
  • 1997-1998: Varden IL
  • 1999-2000: Rosenborg BK – utlånt til Byåsen som trener i OBOS-ligaen
  • 2001: Varden IL – spillende hovedtrener
  • 2002-2003: GIF Sundsvall – hovedtrener i Allsvenskan
  • 2004-2005: Rosenborg BK – assistenttrener og hovedtrener 
  • 2006-2007: Aalesund FK – hovedtrener
  • 2008: GIF Sundsvall – hovedtrener
  • 2009-2010: Ranheim – hovedtrener
  • 2010-2012: Hovedtrener Norges U21-landslag
  • 2012-2014: Rosenborg BK – hovedtrener
  • 2015-2017: Konsulent for Norsk Toppfotball. Rådgiver for norske toppklubber
  • 2017-2020: Assisterende hovedtrener for Norges A-landslag, Lars Lagerbäck var hovedtrener
  • 2021: Östersund FK – hovedtrener i Allsvenskan (fra september)