Prinsipper for posisjonsspill

Adolfo Rodríguez Duarte er trenerutvikler på IK Start sitt akademi og hovedtrener for klubbens G18-lag. Han har opp gjennom årene skrevet mange fagartikler om fotball og trening i Spania og andre land. Her er en av artiklene, oversatt av Håvard Lilletvedt.

POSISJONSSPILL: Starts Adolfo Rodríguez Duarte skriver om prinsipper i posisjonsspill i denne fagartikkelen.
  • Av Adolfo Rodriguez Duarte, trenerutvikler IK Starts akademi/hovedtrener G18, UEFA PRO-lisens trener. Oversatt av Håvard Lilletvedt, UEFA B-lisens trener

Posisjonsspill (Del 1: Prinsipper)

Hele fotballspillet er til stede i posisjonsspillet (firkanter/rektangler, som de normalt er formet som). Når jeg sier at hele fotballspillet er til stede der, så tenker jeg hovedsakelig på to ting: (1) Posisjonsspill er veldig verdifulle verktøy til å utvikle smarte fotballspillere; (2) Situasjoner som kommer i posisjonsspill kan skje i forskjellige områder på banen, de er en del av spillet i seg selv.
  Å bruke posisjonsspill bare fordi det «ser kult eller gøy ut» blir feil, det skal heller brukes for å fremme og utvikle mange situasjoner og prinsipper man anser som viktig. For meg er de tre største fordelene disse: (1) Spillerne kan gjøre «riktige» valg (persepsjon-valg-aksjon-evne til å tilpasse og endre valget) på egenhånd; (2) Utførelse skjer i samme tempo som kreves i kamp; (3) Spillerne utvikler seg hele tiden i sine riktige posisjoner og med den retning (retningsbestemt) som situasjonene krever, derfor vil disse øvelsene ha god overføringsverdi til kampen.

Fundamenter – prinsipper

I fotball må spillerne forstå spillet på egenhånd, og lene seg på noen kampprinsipper som vil hjelpe dem til å ta valg. Til syvende og sist vil de gjøre disse valgene basert på hvordan de leser spillet, hva de oppfatter og under hvilke kjente scenarioer de føler seg kjent i og har opplevd tidligere (deres erfaringer).

Her er noen fundamentale fotballprinsipper som posisjonsspill kan hjelpe til å utvikle nivået til spillerne våre i relasjon med konteksten:

  • Bredde og dybde

I angrepsfasen er det veldig viktig å være i stand til å tre gjennom og åpne opp motstanders pressledd, gjøre rommet større mellom leddene, og mellom spillerne i samme ledd. Dette kan man oppnå med å holde bredde (gjøre banen så bred som mulig) og dybde (posisjonere spillerne, bak pressledd, med god avstand mellom hverandre for å unngå å konsentrere mange spillere i samme sone og dermed sørge for at motstander ikke klarer å ha kontroll på to eller flere spillere samtidig).
  Ved å ha bredde og dybde vil laget med ballen åpne opp mer rom mellom motstanders pressledd.

  • Tredjemann/Ledig spiller

Som spiller må man være i stand til å lese når man er den ledige spilleren, eller når man kan skape en «tredjemannssituasjon». Når jeg er den ledige spilleren, kan jeg lage en ny pasningslink for å sørge for progresjon i angrepet og forbi en, eller noen ganger også to av motstanders ledd. Tredjemannsprinsippet består av å skape trekanter mot (normalt) to motstandere. Si for eksempel at en lagkamerat har ballen og ønsker å spille den videre til en spiller til høyre for ham, men at den spilleren er i pasningsskygge til en motstander som da har kontroll på både ballfører og spilleren til høyre. En annen spiller kan da opptre som «andremann» ved å skape en vertikal pasningslinje (sannsynligvis med en motstander i ryggen); spilleren med ballen kan da spille til ham, som normalt vil spille på en touch til den spilleren man i utgangspunktet ønsket å spille til (tredjemann). Ballfører er førstemann, spilleren som skaper vertikal pasningslinje er andremann, og spilleren som mottar ball (nå uten motstander) er tredjemann.

FIGUR 1: Eksempel, situasjon 1: Midtstopper får press fra kant, i denne situasjonen kan den ledige spilleren være nærmeste back, men å sentre direkte til ham kan være vanskelig. Derfor bruker vi tredjemannsprinsippet for å nå ham, med å spille opp på midtbanespiller som spiller ut på back.
FIGUR 2: Eksempel, situasjon 2: Nå får midtstopperen press fra spissen som stinger pasningslinje til vår sentrale midtbanespiller. Da kan vi spille til nærmeste indreløper for å nå vår ledige spiller (den sentrale midtbanespilleren).
  • Numerisk og posisjonelt overtall

Et av de viktigste prinsippene er evnen til å skape overtall (numerisk, posisjonelt eller kvalitetsmessig). Gjennom posisjonsspill kan vi lære å skape disse overtallssituasjonene i både angrep og forsvar.

FIGUR 3: Eksempel, situasjon 1: En av de typiske situasjonene vi kan få i frispilling er at vi dropper ned med en midtbanespiller for å skape 3 + keeper vs 2. Da vil det være enkelt å finne den ledige spilleren for å skape progresjon i angrepet og få koblet på en ny spiller i neste ledd.
FIGUR 4: Eksempel, situasjon 2: I et posisjonsspill 4v4+4, har vi er klart overtall (8v4). Da kan det for spillerne være enkelt å nå den ledige spilleren og sørge for progresjon. Vi skaper mange vaner for å skape overtall rundt ballen, det overtallet kan være numerisk, posisjonelt eller kvalitetsmessig (avhenger av spilleren). På bilde 1 tar den ledige spilleren med seg ballen for å skape overtall i neste ledd og sørge for progresjon ved å bruke spilleren i dybde. På bilde 2 når vi den ledige spilleren på motsatt side og flytter motstanderne på den siden. På bilde 3, har vi en situasjon 3v3 men den røde spilleren har posisjonelt overtall.
  • Rasjonell posisjonering

Når vi snakket om posisjonsspill, er dette en av de viktigste tingene. Spillerne må bruke forskjellige høyder og bredder av banen. Vi deler banen inn i 20 soner, og da kan vi ha maks 2-3 spillere i en vertikal sone, og maks 4-5 spillere i en horisontal sone.

FIGUR 5: Eksempel, situasjon 1: Frispilling, vårt lag er på egen halvdel. Vi må posisjonere spillerne våre i forskjellige soner av banen for å skape en rasjonell posisjonering.
FIGUR 6: Eksempel, situasjon 2: Motstander er i lavt press. Vi har ballen og vi trenger rasjonell posisjonering for å kunne angripe bra og samtidig ha god balanse.
  • Tiltrekke seg press for så å spille lenger

En situasjon vi kan trene i posisjonsspill er å flytte på motstander for å spille i andre rom for å få spilt til en ledig spiller. Disse situasjonene er ofte til stede i posisjonsspill. Nøkkelpunkter: Ikke føl deg presset når du har ballen, vende spill, og bredde og dybde for å kunne spille med spillerne lengst unna.

FIGUR 7: Eksempel, situasjon 1: Vi starter på en side, og flytter motstander til det området, så når vi får spilt til ledig spiller vender vi spiller og angriper på motsatt side.
FIGUR 8: Eksempel, situasjon 2: I denne situasjonen presser motstander høyt og vi flytter dem, vi prøver å få spilt inn i mellomrom bak andre pressledd, da kan vi benytte oss av tredjemann og posisjonere spillere i forskjellige høyder og bredder.
FIGUR 9: Eksempel, situasjon 3: Vi flytter motstander til en side og utnytter forskyvningen deres, da vet vi at det blir rom mellom leddene og bak andre pressledd.
FIGUR 10: Situasjon 1, frispilling: City satt i gang bakfra ned 3+3 hvor ideen var å tiltrekke Liverpool inn sentralt og spille bredt til Angeliño. Bevegelsen fra Gündogan som kommer imot tiltrekker Henderson, mens De Bruyne gjør det samme med Wijnaldum og Fabinho. Hvis Henderson fulgte Gündogan, droppet Agüero i rommet bak han. Ideen var å angripe Liverpool på venstre side.
FIGUR 11: Situasjon 2: Da ballen kom til Angeliño, gikk Agüero inn for å binde opp Lovren eller Fabinho, mens Sterling angrep rommet bak Arnold for å frigjøre rom for pasning inn sentralt for Angeliño. City søkte å tiltrekke seg indreløperne for så å angripe på sidene av Fabinho. Mens Liverpool forskyver har City muligheter for å angripe på samme side (Sterling og Agüero). Fabinho hjelper med å ta ut Agüero og Wijnaldum kommer i sikring. Ideen etter å ha flyttet Liverpool var å vende spillet for å nå De Bruyne på motsatt side. Problemet for Liverpool var at siden Firmino stupte i press på Bravo, kunne Angeliño finne Gündogan og Rodri sentralt. Dermed hadde ikke Firmino tid til å komme tilbake og dekke dem. Når Rodri fikk ballen kunne City finne Agüero og De Bruyne sentralt, uten tilstedeværelsen til Fabinho.
FIGUR 12: Situasjon 3: Hvis Wijnaldum ikke presset Rodri, men holdt markeringen av De Bruyne, kunne Bernardo droppe ned og Walker gå høyere i banen. Slik kunne de skape en 2v1 situasjon mot Robertson, som følge av bevegelsene De Bruyne, Bernardo og Walker gjorde, for å tilpasse seg situasjonen.
  • Offensiv omstilling

Normalt sett i posisjonsspill vil man få omstillingssituasjoner. Et av nøkkelpunktene når vi vinner ballen er at første pasning er sikker, slik at vi kan sette opp et angrep. I tillegg er det veldig viktig at denne pasningen blir slått inn i et rom som er fri for motstandere.

FIGUR 13: Eksempel, situasjon 1: Vinn ballen i et område og slå første pasning til motsatt side.
FIGUR 14: Eksempel, situasjon 2: Her har vi posisjonsspill 4v4+4. Når defensivt lag vinner ballen må de spille til jokerlaget for å bytte rolle med offensivt lag. Her er det viktig å spille til motsatt side for å vinne tid for å posisjonere seg riktig.
  • Defensiv omstilling

Hva skjer når vi mister ballen? Vi må vinne den igjen. I posisjonsspillet er gjenvinningspresset ofte krevende. Når offensivt lag mister ballen må de vinne den igjen etter så kort tid som mulig (6 sekund regel).

FIGUR 15: Eksempel, situasjon 1: Samme posisjonsspill. Når offensivt lag mister ballen må de reagere hurtig for å vinne den tilbake. Hvis de ikke gjør det kan motstanderne ta ballen og rommet med god tid. Hvis vi kjører et effektivt gjenvinningspress og vinner ballen tilbake, kan vi vinne ballen tilbake og beholde ballinnehavet.
FIGUR 16; Eksempel, situasjon 2: Posisjonsspill 4v4+4 med 8 små mål og 4 soner. Når defensivt lag nå vinner ballen prøver de å score. Offensivt lag og jokerlag må sammen beholde ballen og kjøre gjenvinningspress hvis de mister de. Vinner de tilbake ballen i samme sone som de mistet den, får de et poeng.
  • Retningsbestemt

Hvis vi bruker spillerne i riktig posisjon, gir retning, mål, og spillerne vet hvilke hvilke rom som er de viktigste, vil det bli naturlig hvordan vi prøver å beholde ballen med intensjonen om progresjon for å score.

FIGUR 17: På bilde 1 ser vi at offensivt lag (blå) og jokerlag (hvit) må beholde ballen i laget på en side, og når de har mulighet kan de vende spillet til den andre siden og angripe i en 2v1 situasjon. På bilde 2, vinner defensivt lag (rød) ballen og starter kontring for å score i et av de to små målene.

FAKTA
Adolfo Rodríguez Duarte
Trenerutvikler/G18 hovedtrener IK START Akademiet
UEFA PRO-lisens
Referanser:

  • Muñoz Parreño, Julián (2026). Aprendizaje Diferencial (El secreto del Camp Barça) y Neuociencia: Una Propuesta de Hibridación. MC SPORTS.
  • Ferrer, Nacho (2028). Spanish Football: Much more than Tiki Taka. Wanceulen. Editorial Deportiva.
  • Cano Moreno, Oscar (2012). El juego de posición del FCBarcelona. Conecpto y Entrenamiento. MCSPORTS.
  • Chavez Bermejo, Iván (2016). Enseñanza y entrenamiento Técnico Táctico basado en el Juego. MCSPORTS.
  • Genoud, Julián (2016). Todo el fútbol está en los Rondos-Mi Visión. www.rondos.futbol.
  • Guindos, Daniel (2015). Construcción Metodológica del Modelo de Juego. Futbol de Libro.
  • Ortíz, Alejandro (2019). El entrenador en busca de Sentido. Level up Coach.
BIDRAGSYTER: Håvard Lilletvedt har bidratt med blant annet oversettelse av denne artikkelen.